Hallo der hjemme!

Jaaa! Da var jeg på plass her i Sørøst-Asia! Været er sprudlende, selv om det er ganske skyete hele tiden. Over tretti grader om dagen og rundt tjue grader om natten – helt perfekt for oss nordboere som har gått lei den norske vinteren. Det første jeg har lagt merke til her i Kuala Lumpur er det enorme kontrasten på menneskene. Det er en utrolig multikulturell by med folk fra hele verden, men fattigdommen er stor. Du kan gå på en gate og møte så mange rare mennesker at det er til å bli svimmel av! Folk sover i gatene på enkelte steder, tiggere er overalt og det ser ut til at mesteparten av menneskene her tjener veldig dårlig med penger.

Veiene derimot er overfylte med flotte, nye biler og menn i dress bak rattet mens unge piker sitter i passasjersetet. Veldig annerledes fra Norge, der janteloven holder oss i sjakk og ikke lar oss gå vidt forskjellige veier. Jeg har aldri vært særlig begeistret for janteloven, men når man ser hva en total mangel på selvtilfredshet kan gjøre med mennesker vil man begynne å tvile på sine meninger. Jeg kan med hånden på hjertet si at Malaysia hadde nytt godt av janteloven.

Jeg har forresten blitt kjent med et ungt par fra England som også skal til Burma via Thailand, så i morgen tidlig setter vi av sted sammen! Skal prøve å holde dere oppdatert så ofte jeg kan, men det ser ut til at det blir dårlig med nettverk utover!

kuala

Leave a Reply

